סיימתם לימודים? הכוונה תעסוקתית יכולה לעוזר

סיימתם לימודים? הכוונה תעסוקתית יכולה לעוזר
הכוונה

לאחר שסיימתם ללמוד אתם גם צריכים לעצור ולחשוב מה אתם רוצים לעשות כשתהיו גדולים. הכוונה תעסוקתית יכולה לסייע בקבלת החלטה חשובה זו
סטודנטים רבים מחכים ליום שבו יסיימו ללמוד. הם מעידים על עצמם שאינם אוהבים להגיש עבודות, לכתוב מבחנים או לשבת בשיעורים והם אומרים שעשו את זה עד היום רק מתוך מחשבה על עוד כמה חודשים (או שנים) שהפרק הזה בחיים יסתיים.

עם זאת, לא מעט סטודנטים מסתכלים על היום שבו יגישו את העבודה האחרונה ביראה משהו. הם מבינים שכל אותם קורסים שלמדו במסגרת התואר הראשון מהווים חממה וסוג של הגנה מפני העולם הגדול, הם לא רוצים לבקוע את החומה המקיפה אותם והם חושבים להמשיך ללימודי תואר שני, רק כדי לא להצטרך לצאת אל העולם הגדול.

אבל מגיע אותו רגע שבו אי אפשר יותר להתכחש למציאות והמסע אחרי חיפוש עבודה חייב להתחיל. הרבה מהבוגרים הצעירים יודעים בדיוק לאן הם רוצים לגשת ומהו סוג העבודה המתאים להם. הם מכינים קורות חיים, מוסיפים את שורת האקדמאי ויוצאים לדרך כשמסומנת להם מטרה ברורה ומדויקת.

עם זאת, לא מעט בוגרי אוניברסיטה טריים נזרקים אל שוק מחפשי העבודה כשאין להם מושג לאן הם צריכים ללכת ומה בכלל הם מחפשים. בדיוק לצורך זה קמו במכללות מחלקות המעניקות הכוונה תעסוקתית לבוגרים לצד ארגונים המעניקים ייעוץ לתעסוקה לפונים אליהם.

הכוונה זו מתייחסת לכלל תכונות האופי של הפונה, להשכלה שרכש, לתחומי העניין שלו ולגורמים נוספים, ובסופו של דבר מעלה רעיונות והצעות לגבי המקום הנכון שבו צריך להתחיל לחפש עבודה או לפחות הכיוון שאליו מתאים לשאוף בעתיד.

איך זה עובד? במפגש הראשון של הפונה עם נציג המכון להכוונה תעסוקתית הוא יעבור ריאיון אישי הכולל אימות נתונים, מחשבות, תקוות, חלומות וחששות. איש המקצוע מטעם המכון, פסיכולוג בדרך כלל, יציין לעצמו את הדברים שנאמרו במסגרת אותו מפגש וישמור את מסקנותיו עד תום כל ההליכים.

בשלב שני יעבור הפונה מבחני הערכה ואישיות שאמורים לסייע לפסיכולוג לבדוק מהן הנטיות של הנבדק, המודעות יותר ואלו שאינן מודעות. בעזרת שקלול של כל הנתונים ולאחר ניתוח כל התשובות מהריאיון וממבחני האישיות, מגבש הפסיכולוג רשימת תכונות, יכולות וכישורים בולטים וחזקים אצל הנבדק. רשימה זו תלווה את הפסיכולוג ואת הפונה בהתאמה למשרה.

במפגש האחרון (או במספר מפגשים אחרונים) יפתח הפסיכולוג את נושא התעסוקה ויציג רשימת מקצועות שלדעתו מתאימים לפונה לעסוק בהם. חלק מרשימה זו לבטח תהיה מוכרת לאותו פונה צעיר או מבוגר, אך בוודאי יהיו שם כמה מקצועות מפתיעים שהוא לא חשב עליהם קודם.

לאחר תהליך זה כל שנותר לאדם המחפש את עתידו זה ליישם את המסקנות, להצטייד באותם כלים שגילה על עצמו ולצאת לחפש עבודה בתחומים שיש לנפש שלו נטייה אליהם באופן טבעי.