לימודי חשבונאות – באוניברסיטה או במכללה?

לימודי חשבונאות – באוניברסיטה או במכללה?
מחשבון ועת

לימודי חשבונאות, נחשבים ללימודים אהודים מאוד על סטודנטים, ורבים מהם המעוניינים להיכנס לעולם העסקים באמצעות הלימודים במוסד אקדמי בוחרים בלימודי חשבונאות. עולה השאלה האם יש משמעות למוסד הלימודים בו לומדים חשבונאות, או באופן מדויק יותר מה ההבדל בין מוסדות הלימוד השונים ומה ההבדל בין לימודי חשבונאות באוניברסיטה לעומת מכללה.

ניתן ללמוד חשבונאות באחת מהאוניברסיטאות הפעילות בישראל,כלומר, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה בחיפה, בר אילן ובן גוריון, (בטכניון שגם הוא מוסד אוניברסיטאי ותיק בשנים, (במונחים של ישראל) אין לימודי חשבונאות.

בנוסף, ניתן ללמוד חשבונאות בעוד עשרות מכללות הפעילות בישראל, בין המוכרות שבהן המכללה למנהל, המרכז הבינתחומי בהרצליה, מכללת רופין, מכללת ספיר, אך ישנן מכללות רבות חלקן חדשות ובנות שנים בודדות בלבד אשר פתחו אצלן חוגים לחשבונאות.

כל מכללה ואוניברסיטה מציעים תוכנית לימודים שונה, או לפחות שונה בשם שלה וכן מאפשרים בחירה שונה של הקורסים הנלמדים בהם. כך למשל לא כלמוסד לימודים מציע את כל התארים אותם ניתן לשלב עם לימודי חשבונאות. כדוגמה, באוניברסיטאות ובמכללה למנהל ואף במרכז הבינתחומי ניתן לשלב עם לימודי חשבונאות משפטים, בעוד שבמכללת רופין לא ניתן לבצע שילוב זה.

לכן, במידה ואנו מחליטים ללמוד חשבונאות, חשוב קודם כל לוודא האם יש במוסד הלימודים בו אנו מעוניינים ללמוד את אפשרות שילוב החוגים בה אנו מעוניינים. באפשרותכם לבדוק מידע על מוסדות הלימוד ועל לימודי חשבונאות בכלל באתר סטז'ר, אתר המוקדש כולו לרואי חשבון, מתמחים בראיית חשבון וסטודנטים לחשבונאות.

כמו כן, ישנו נושא המחיר, בעוד שהאוניברסיטאות מסובסדות על ידי המדינה, ועל כן שנת לימודים בחוג לחשבונאות עולה בהן כ – 10,000 שקלים בלבד,ברוב המכללות שנת לימודים של חשבונאות עם חוג נוסף עולה כ – 25,000-30,000 ₪. יחד עם זאת, ישנן מכללות המסובסדות על ידי המדינה בדיוק כמו האוניברסיטאות למשל מכללת רופין בה ניתן ללמוד חשבונאות בשילוב עם כלכלה ולשלם שכר לימוד אוניברסיטאי.

נושא נוסף העולה על הפרק בבואנו לבחון מוסד ללימודי חשבונאות הנו המרצים המלמדים אותנו בתואר. בעוד שבתחומים רבים האוניברסיטאות נחשבות למוסדות הלימוד אשר מושכים אליהם את המרצים הטובים ביותר בתחומים,בחשבונאות זה לא המצב, והמרצים המלמדים חשבונאות באוניברסיטאות מלמדים את אותם הקורסים גם במכללות אשר יכולות להציע להם שכר רב יותר מאשר באוניברסיטאות המוגבלות על ידי משרד האוצר בשכר אותו הן יכולות לשלם למרצים בחשבונאות.

היחס לסטודנטים גם הוא חשוב לנו בכל הנוגע ללימודי חשבונאות. בעוד שבאוניברסיטאות המרצים הרבה פעמים נהנים מוותק ולא תמיד מקפידים על איכות הוראה גבוהה במיוחד, ולמכללות יש יתרון בנושא זה, בחשבונאות, החוגים מנוהלים הרבה פעמים על ידי מורים מן החוץ גם באוניברסיטאות, ולכן רמת הלימוד בחוג לחשבונאות גבוהה ומוקפדת ומרצים המקבלים משובים שליליים נאלצים להיפרד ממוסד הלימודים. עדיין יש אלו הטוענים כי המרצים במכללות מלמדים באופן יותר "קשוב"לסטודנטים בהתאם להנחיות אותן הם מקבלים מראשי החוג.

הנושא האחרון הנו "היוקרה" של מוסד הלימודים. בעבר, המכללות ללימודי חשבונאות לא נחשבו ליוקרתיות כמו האוניברסיטאות ובהתאם לבוגריהן היה קשה יחסית להתקבל למשרדי רואי החשבון הגדולים בעוד שהיום רבים מהשותפים במשרדי רואי החשבון הנם בוגרי מכללות ולכן נותנים לעתים עדיפות לבוגרי המכללות.

השיקולים לבחירת מוסד ללימודי חשבונאות הם רבים, הדבר הטוב ביותר הוא לבדוק היטב היכן אנו עתידים ללמוד חשבונאות ולהתייעץ עם מי שלמדו תואר בחשבונאות, במוסד זה או אחר. ניתן ורצוי לבדוק האם יש חומר באתר סטז'ר ואף לשאול שאלות בפורומים הרבים המצויים באתר.

לימודי חשבונאות,נחשבים ללימודים אהודים מאוד על סטודנטים, ורבים מהם המעוניינים להיכנס לעולם העסקים באמצעות הלימודים במוסד אקדמי בוחרים בלימודי חשבונאות. עולה השאלה האם יש משמעות למוסד הלימודים בו לומדים חשבונאות, או באופן מדויק יותר מה ההבדל בין מוסדות הלימוד השונים ומה ההבדל בין לימודי חשבונאות באוניברסיטה לעומת מכללה.