הנדסת תעשייה וניהול – גם מהנדס וגם מנהל

הנדסת תעשייה וניהול – גם מהנדס וגם מנהל
הנדסה

תחום הנדסת תעשייה וניהול הוא תחום אשר עוסק בשיטות לייעול הייצור במפעלים תוך הפחתת העלויות הכרוכות בכך. כיוון שהשיטות של הנדסת תעשייה וניהול מבוססות על מודלים מתמטיים ומדעיים, מדובר בתחום הנדסי לכל דבר ולימודי הנדסת תעשייה וניהול מספקים תואר B.Sc. מדעי לכל דבר.

תחום הנדסת תעשייה וניהול התפתח במאה השנים האחרונות, מאז המהפכה התעשייתית. התפתחותו של תחום זה נבעה מהצורך בייעול הייצור ובהגברת תפוקת המפעלים. עם התפתחותן של חברות שעסקו במתן שירותים, התרחב תחום הנדסת תעשייה וניהול לתחום הפנים ארגוני, וכיום בוגרי הנדסת תעשייה וניהול נדרשים כמעט בכל חברה בינונית וגדולה.

העוסק בתחום הנדסת תעשייה וניהול הוא על תקן של מנהל, שתפקידו לשפר את רווחיות החברה בה הוא עובד. אך הוא גם מהנדס, שכן השיטות בהן הוא משתמש מבוססות על מודלים מתמטיים ממש כמו כל מהנדס אחר. לכן בוגר לימודי הנדסת תעשייה וניהול הוא גם מנהל וגם מהנדס.

הנדסת תעשייה וניהול – צריך להתמחות בזה

כאמור, תחומי הנדסת תעשייה וניהול נוגעים בקשת רחבה של נושאים, שאותם חייב להכיר על בוריים כל בוגר לימודי הנדסת תעשייה וניהול על מנת לבצע את תפקידו כהלכה. תחומי העניין בלימודי הנדסת תעשייה וניהול הם:

  • הנדסת ייצור – שיטות לתכנון פיקוח וייצור, תכנון רכש ומלאי במפעלים.
  • ארגון ושיטות ייצור.
  • תכנון וניהול פרויקטים.
  • כלכלה וניהול פיננסי.
  • מערכות מידע.
  • ייעוץ ארגוני.
  • קבלת החלטות בניהול.
  • חקר ביצועים וסטטיסטיקה.

שלבי הלימוד

כיוון שבוגר לימודי הנדסת תעשייה וניהול עוסק בנושאים רבים ומגוונים מקשת רחבה של נושאים מתחומי המדעים המדויקים , מדעי ההתנהגות ומדעי הניהול, הכשרתו שונה משל מהנדס "רגיל" כגון מהנדס אזרחי או מהנדס חשמל ואלקטרוניקה. העובדה שבלימודי הנדסת תעשייה וניהול הוא מקצוע המשלב תחומים שברוב המקרים לא נפגשים זה עם זה – מדעי ההתנהגות יחד עם המדעים המדויקים מחזקת את הצורך במספר רבדי הכשרה.

המקצועות אותם ילמד סטודנט במהלך לימודי הנדסת תעשייה וניהול ישלבו מקצועות תשתית מתחום המדעיים, מתחום הטכנולוגיה, מתחום הניהול, ומתחום מקצועות המחשב ומערכות המידע, מתחום מדעי ההתנהגות ומתחום הכלכלה.

לימודי הנדסת תעשייה וניהול אורכים 4 שנים (8 סמסטרים). לקראת סיום לימודי הנדסת תעשייה וניהול – בשנה האחרונה ליתר דיוק – מתחילה העבודה על פרוייקט הסיום.

פרוייקט הסיום יתמקד ברכישת ניסיון ספציפי בשטח, כאשר הסמסטר השביעי יתמקד בניסיון בשטח והסמסטר השמיני בכתיבת הפרוייקט, סיכומו ומסקנותיו.

תנאי הקבלה ללימודי הנדסת תעשייה וניהול

הנדסת תעשייה וניהול ניתן ללמוד היום בכל האוניברסטאות הקיימות בארץ וכן במכללות המציעות לימודי הנדסה וקיבלו את אישורה של המועצה להשכלה גבוהה להעניק תואר זה. חשוב לוודא כי המכללה בה לומדים הנדסת תעשייה וניהול אכן קיבלה את אישורה של המועצה להשכלה גבוהה להעניק תואר זה בפועל, מכיוון שקיימים מוסדות אשר מבטיחים לתלמידיהם את מתן תואר הנדסת תעשייה וניהול אך תוכנית הלימודים שלהם עדיין בבחינתה של המועצה להשכלה גבוהה וטרם קיבלו אישור.

כמו כן, על מנת ללמוד הנדסת תעשייה וניהול יש צורך בביצוע הבחינה הפסיכומטרית. דרישות הקבלה משתנות ממוסד למוסד, ותלויות גם בבחינה הפסיכומטרית וגם בציוני הבגרות ,בדגש על מתמטיקה ברמה של 4 או 5 יחידות, וגם בביקוש ללימודים באותה השנה.

בסיכומו של עניין, תחום הנדסת תעשייה וניהול הוא תחום מבוקש, מתפתח ומעניין – הוא משלב נושאים רבים ומגוונים ומאפשר עבודה מעניינת ומאתגרת – להיות גם מהנדס וגם מנהל.